Jak prawidłowo dbać o rower?

Dla właścicieli dwóch kółek rower to największy skarb. Każdy z miłośników jazdy rowerowej stara się, aby jego maszyna służyła mu jak najdłużej w nienagannej formie. W przypadku roweru, niezwykle ważne jest sprawdzanie okresowe jego stanu technicznego oraz drobne prace konserwacyjne, które pomogą utrzymać rower w dobrej firmie przez wiele sezonów. Dzisiaj przedstawić chcemy kilka najważniejszych elementów, które pomogą amatorom jazdy na dwóch kółkach odpowiednio pielęgnować rower.

Stan techniczny to podstawa

Jak każdy pojazd podobnie i rower musi przechodzić badania stanu technicznego. Jeśli chodzi o przepisy prawne, to oczywiście przepisy ruchu drogowego nie są tak restrykcyjne w tym temacie jak w przypadku samochodów, czy innych pojazdów dwuśladowych, ale jednak pewne minimum musi być spełnione. Rower, którym zamierzamy poruszać się po drogach publicznych, ścieżkach rowerowych musi mieć:

  • Sprawne hamulce,
  • Oświetlenie, w tym światła odblaskowe z tyłu roweru w kształcie innym niż trójkąt, jedno światło pozycyjne białe (selektywne żółte) z przodu roweru oraz czerwone pozycyjne z tyłu.
  • Sprawny dzwonek bądź inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Światła w rowerze mogą być migające, ale nie może ich zabraknąć szczególnie po zmroku, podobnie jak kamizelki odblaskowej, która jest obecnie obowiązkowa dla poruszających się po zmroku zarówno pieszych, jak i rowerzystów.

Stan techniczny auta powinno się sprawdzać przed każdą dłuższą wyprawą rowerową, a raz w sezonie poddać go profesjonalnemu serwisowi rowerowemu, w którego trakcie zostaną dokładnie sprawdzone elementy napędu roweru, a także nasmarowane będą wszelkie elementy ruchome w rowerze. Napęd, ramę należy czyścić i smarować średnio co 50-100 km. Brak kontroli nad stanem technicznych roweru może grozić nie tylko utratą zdrowia, czy życia, ale również być przyczyną otrzymania mandatu.

Napęd i łańcuch to musisz kontrolować

Korzystanie z roweru wiąże się z działaniem na niego dużej ilości kurzu, wody, błota. Dlatego czyszczenie roweru tak ważne jest po każdej intensywnej przejażdżce czy to w terenie czy w warunkach miejskich. Warto wiedzieć, że rowerów w przeciwieństwie do aut nie należy myć karcherem, gdyż wtedy poza czystym rowerem zyskamy sprzęt całkowicie pozbawiony smaru, a na dodatek w łożyskach nagromadzi się woda.

W przypadku łańcucha pył, kurz, błoto strasznie niszczą stan łańcucha. Regularne czyszczenie łańcucha z zalegającego weń piasku, konserwacja WD-40 pozwala na utrzymanie łańcucha w pełni sprawnego przez wiele sezonów.

Istotną rzeczą, jaką zalecamy okresowo sprawdzać to długość łańcucha, która może się zmieniać. Okresowo, średnio co 2000 km należy kontrolować długość łańcucha, który zbyt mocno wyciągnięty może powodować wycieranie się zębatek, a także być przyczyną wielu problemów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *